15 Oktober 2014 - KENZI FÖDDES <3

Ska försöka mig på att skriva en förlossningsberättelse.
Med mitt dåliga minne, så utgår jag ifrån journalen o minns efter den :)

Klockan va runt 06.00, när vi gick upp för o göra oss
iordning, packade ner de sista i BB väskan, glömde SÅKLART
rena kläder till Thobbe, men de löste sig sen ^^

Mamma hämtade oss runt 06.45 o vi körde ner till Halmstad, 
där vi skulle vara klockan 08.00. 

Väl framme i Halmstad, blev vi inskrivna på förlossningsrum 6.
Fick ställa in alla grejjer o sådär, för o invänta läkaren.

Klockan 08.50 kmr en läkare in för o göra en bedömning, för
o se om de behövde gelas eller om de räckte med att ta hål på hinnorna.
Han känner att jag är öppen 1 cm o mjuk tapp, o säger " Ja, vi kan väl försöka ta hål på hinnorna "
Varpå jag svarar " Redan ? "

Klockan 08.55, får han ett litet hål på hinnan o de kmr lite vatten. 
Om en timme, ska dropp sättas, om inget har hänt .. 

Vi tog oss ner till fiket, käkade frukost o så .. Jag ringde även Cicci, som skulle göra
sig klar o åka ner .. Vi sa att hon skulle va här runt 12. Gick med mamma ut o rökte o så med, o
hade inte ont för fem öre, men rann vatten, de gjorde de.

Vid 10.00 görs en riskbedömning, som inte va något o bry sig om, men görs vid varje
igångsättning, oavsett, men fick UA på de :)

Vid 10.40 sätts CTG o värkstimulerande dropp .. De började droppet på 20 ml/h.
Hennes hjärtljus va normala o fortfarande ba öppen 1 cm.

Klickan 12.00, ber jag om att få en skalpelektråd på bebis, eftersom att jag har
lite småont av värkarna o tycker även att CTG dosan gör ont. De försöker sätta elektråd,
men bebis åker upp, så barnmorskan lyckas inte fästa den. Höjer även droppen till 60 ml/h o
har öppnat mig till 1.5 cm o helt utplånad.

Klockan 13.00 görs de en ny undersäkning, som visar att jag är öppen ca 2 cm,
hon drar i öppningen, för att göra ännu ett försök att fästa elektråden, vilket
även denna gång misslyckas. De ringer in en annan barnmorska, o ber henne
försöka, vilket hon gör, efter fyra försök. Dom skyllde på att bebis antagligen har mycke
hår, för den fäste, men inte i huden, men som sagt, efter några försök, lyckades dom :)

Vid 14.30, höjjs droppen ännu mer o är nu uppe på 80 ml/h o jag tycker de gör ont, så
ber om lustgas, vilket lindrar lite, o den satte dom på 40/60, är öppen drygt 5 cm. 

har suttit mer eller mindre hela tiden, på kanten av sängen, men runt 14.33 gör de
så ont, att jag ställer mig upp, men de va inte alls min grejj, Står iallafall upp i drygt
en halvtimme, stampar o gungar. Är öppen ca 5 cm nu.

Vid 15.00 lägger jag mig i sängen igen, drar i mig lite lustgas under en värk o 
säger " Jag är öppen 7 cm nu, kan du känna ? "
" Javisst, säger barnmorskan ". Hon känner på mig o säger
" Visst är du öppen 7 cm, hur visste du de ? "
Jag ba " Hon kmr om en halvtimme, o hon kmr kma på två krystvärkar "

Mamma, Cicci, Thobbe o de tre barnmorskor som befann sig i rummet, skrattade
lite o tänkte väl " Ja, men de kan ju inte du veta "

Men vid 15:28, kmr första krystvärken. Jag höll emot första värken o
då frågar mamma NÄR hon ska börja filma o jag ba " NU " varpå mamma svarar
" Men de är ju inte dags än .. "

Vid 15:31, krystar jag första gången, då trycker dom tillbaka henne o vid
15:35, krystar jag en andra gång o då kom mitt lilla hjärta ut.

Ungefär så gick de till :) En väldigt lätt förlossning, om jag får säga de själv :)
Dom undersökte moderkakan o såg att jag bara hade TVÅ vener i navelsträngen istället för
TRE som man ska ha. VARFÖR visste dom inte, de är inget som är farligt eller nå, bara väldigt ovanligt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0